London

I förr går kom vi hem från London efter en 3 dagars resa. Känns som vi bara ha varit borta en dag, samtidigt som det känns som att vi varit borta en vecka. Jag hade gärna stannat en vecka, då hade man hunnit se lite mer… Det blev lite stressigt att hinna se så mycket som möjligt på 3 dagar. Fast jag måste säga att jag tycker vi gjorde det bra, vi han göra och se mycket.

Första dagen reste vi redan kl. 05.00 på morgonen, vi var oroliga att en av oss inte skulle vakna och att vi skulle försova oss och missa planet… men det gick bra. Vi tog oss upp och iväg. Kl. 09.00 landa vi i London. Axel sov nästan hela flygresan och va jätte snäll medans Maj-Tilla inte va lika medgörlig. Hon va en arg flicka….

När vi kom fram till London tog vi tåget och sedan taxi till hotellet. Tåget va inte så barnvagnsanpassat, men vi fick jätte bra hjälp. Taxi bilarna va hur coola som helst. Vi trodde aldrig vi skulle rymmas med 2 barnvagnar och 2 stora koffertar, men det gick hur bra som helst. Vi vek ihop Maj-Tillas vagn och sedan kunde vi köra in Axels vagn utan att fälla ihop den, så Axel kunde sova vidare utan att kliva hur vagnen. Hur smidigt som helst 🙂

När vi kommer fram till hotellet säger receptionisten direkt vi kommer in ,att vi ska gå och kolla om rummet är tillräckligt stort. Så Kamilla går upp på till rummet och kollar och kommer ner lika fort ”-Nej, det går inte, det är alldeles för litet”… jag sprang upp och kolla också, ALLDELES FÖR LITET!

Det var ca 1 x 0.5 meter golv yta mellan en enkelsäng och ett skrivbord. Där sovrumsgolvet slutade började toan. Toan va så liten att skulle jag ha gått in skulle jag ha måsta backa ut. Det hade ALDRIG rymts en barnsäng bredvid sängen heller… så de funka inte.

Receptionisten ska se vad han kan göra och kommer tillbaka med altenativet att vi kan få 2 större rum om vi betalar 60 pund mer, var, så totalt 120 pund. Inte en chans att vi skulle betala mer, vi hade ju beställt 2 rum med plats för en vuxen och ett barn och betalat för det. Så vi ringde travellink och förklarade situationen. Dom va helt oförstående, fattade först inte änns vad Kamilla sa när hon prata norska och hon som svara va svensk, så Kamilla som va ordentligt förbannad ger över telefonen till mig samtidigt som hon avslutar meningen, ” Du ska få prata med en svensk!”. Jag förklara allt på svenska och dom skulle ringa upp… vid 13.30 hade vi fått till svar att vi hade bokat hotell för 2 vuxna och ”önskat” att 2 spädbarn skulle bo med oss… (hur man nu önskar att ta med 2 spädbarn), vi hade INTE skrivit ett extra mail med en önskan direkt… lagomt förbannade la jag på. Vi lyckades sedan förhandla till oss ett familjerum( istället för 2 enkelrum) , då skulle vi iallafall få plats med en barnsäng. Så fick det bli, så vi börja packa upp och göra oss klar för en sväng på stan i London. När vi just ska ut genom dörren ringer Travellink upp och säger att dom ska betala för två större rum.

Det fixa sig 🙂 underbart!

Då kunde vi äntligen komma oss ut och se London. Vi tog taxi till en busshållsplats där man kunde ta en turbuss /turistbuss. I taxin gjorde jag mitt första språkmisstag… Det finns olika turistbussar och svängar man kan ta, jag sa till taxichaffören att vi skulle ta ”The orginal tour”….det skulle vara ”The orignial tour”, ni kan ju gissa om taxichaffören skratta… han skratta ca 4 kvarter 😛 …haha…Jag bju på den.

Efter att ha sett London från buss hoppade vi av i närheten av Oxford street och gick där. Mycket trevligt.

Trevliga männskor, få hissar

Folket i London är jätte trevliga. Dom flesta är väldigt hjälpsamma och artiga. Det hade varit jobbigt att vara turist (med småbarn) i London om dom inte hade varit det. Det finns nästan inga t-bane stationer som har hiss, och det är ca 7 långa trappor för att ta sig hela vägen ner till parongen, så med barnvagn är det besvärligt. Vi tog t-bana från Oxford en gång, ALDRIG IGEN! Vi fick hjälp med att bära vagnarna ner men det va branta rulltrappor också som man skulle ner för…huva! Inget för mig. Dom som har barnvagn där har oftast små vagnar och kan bara fälla ihop dom och bära barnet och vagnen ner, de kunde inte vi göra, vi har lite för tunga vagnar för att ta dom under ena armen. Något annat som slog mig när jag va där va att alla jag såg med barn eller som va gravida va typ +35 år… alla mammor va gamla… sen blev man motagen med blickar ” så söta ungar” om barnen va tyst, men skrek dom va dom helt oförstående och såg ut att tänka ”Få tyst på ungjäveln”… Ingen medlidande blick som sa ”jag vet hur det är”…

Dag 2, 17/1-12

Dag nr 2 åkte vi till Big Ben, The eye och London akvarium. För att barnen inte skulle tycka att det var allt för tråkigt gick vi in på akvariumet så dom kunde kolla på fiskar och pingviner. Det tyckte dom om. Speciellt när dom fick gå själv och ta på akvariumet och kolla in. Även den dagen avslutades på Oxford street, mer shopping.

Lord Jim hotel- Inte barn anpassat

*Trapp in

*Inga barnstolar (till frukosten, barnet måste kunna sitta själv)

*Barnvagnen rymdes inte i hissen.

*För små enkelrum, barnsäng rymdes inte.

Hotellet vi bodde på var 2 stjärnor, på visa internet sidor har det fått betyget 6.7 av 10 :O de kan jag inte förstå… … Det va små rum, trotts att vi fick större rum, nu fick vi in en barnsäng, men vi fick lämna barnvagnen i lobbyn, den gick inte änns in i hissen. Frukosten var inkluderad i hotellrpiset, men även den skulle jag säga var 2 stjärnig.

Det var inte bara hotellet och tunnelbanan som inte var barn/-barnvagns anpassat utan även resturangerna. Vi blev nekad att komma in på en resturang för att dom inte ville ha in barnvagnarna, dom hade för lite plats sa dom, men vi tog oss in, utan problem… Nästa resturang vi kom till bjöd in oss med öppna armar och där kom vi inte änns in med vagnen … Vi fik lov att vika ihop vagnarna och pressa in dom genom dörröppningen för att komma in.

Dag 3, 18/1-12 Madame Tussauds

Dag nr 3 klev vi upp tidigt för att ta oss till Madame tussauds, vaxmuseumet. När vi kom dit sov barnen och man fick inte ta med barnvagnarna in. Så vi gick från Baker street (där det låg) till Oxford för att barnen skulle få sova sin förmiddagstupplur. Kamilla passade på att gå och köpa ”koppel”/ sele till Maj-Tilla under tiden 😛 När dom vakna gick vi tillbaka. Det va riktigt häftigt inne på Madame Tussauds, när man kom in gick man in i en hiss, när man klev ur hissen sköts fotoblixtar mot en av 3D fotografer som stod framför än och musik spelades. Det var som att komma in i ett rum där man kunde mingla med kändisar, massor av folk som gick runt och fotograferade och flera kändisar av vax. En del var jätte bra gjorda, medans andra såg man knappt vem det skulle föreställa. Det var stort och MÅNGA trappor… när vi hade gått igenom hela hade vi fortfarande inte sett Elvis eller Marline Monroe… Vi sa ifrån och fick då gå igenom hela för att gå tillbaka och se dom, när vi har gått igenom hela igen (genom personal genvägar) så fick vi veta att Marline monroe var på fix, så henne fick vi aldrig se. 🙁 Elvis fick vi se 🙂 men han va inte så bra gjord, men han va säkert gjord för många år sedan…

Jag va döds trött i benen när vi kom ut där ifrån… men det va lätt värt det, jag kan verkligen rekommendera alla som far till London att fara dit. Det var även 3D (eller heter det 4D) bio där inne, då man såg på en 3D film men fick även vatten på sig och kände vibrationer i stolen m.m. Tex när dom nös på filmen så fick man vatten i ansiktet precis som någon skulle ha nyst än i ansiktet… riktigt fränt. Axel tyckte det va jätte spännande medans Maj-Tilla blev rädd, det var väldigt högt ljud där inne så dom fick gå ut. Vi kom inte långt efter… Sen va det ett ”karusell-tåg” då man fick sitta i en vagn och åka runt och se olika vaxdockor som visade hur det såg ut i London förr. Det va också jätte kul för barnen, dom satt stilla och tittade med stora ögon.

Shopping

Den sista dagen försökte vi hinna se så mycket som möjligt och hitta så många butiker som möjligt som va billiga och bra… men de va svårare än vi trodde… Vi virrade runt på Oxford street… Jag älska primark och hitta nästan allt jag köpte där. Kommer bilder på mina fynd sen.

Det var riktigt kul att se London och jag skulle absolut kunna tänka mig att åka tillbaka. Det var mycket och se, en vacker stad som jag kan rekommendera alla att fara till.

Puss

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i Axel, Bilder, Resa, Vänner och bekanta. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till London

1. linda skriver:

Men vad tråkigt att det blev så tokigt med hotellet. Jag tänkte nog aldrig ens på trappotna, men jag och Peter va ju 2 vuxna och 1 barnvagn så det var ju som aldrig några problem. Sen hade vi ett familjerum och bara 1 barn och det tyckte jag funka. Jag får lite dåligt samvete 🙁 men härligt att resan var bra i övrigt. Jag älskar verkligen London och kommer fortsätta resa dit 😀

• Sara Agdahl skriver:

Ja, de va inte det bästa,en stor besvikelse, men vi gjorde det bästa av situationen. vi fick se familjerummen, men vi hade inte rymts med 2 barn där heller… så de gjorde mycket att vi var 2 barn och inte ett. En barnsäng hade rymts där utan problem. Ja de va en super trevlig resa och jätte fin stad. Förstår att du är förälskad i denna underbara stad. 🙂