Min första semester vecka

På min första semester vecka tog jag barnen och körde upp till Vindeln/ Hällnäs.

På resan upp stannade vi först på Tomteland och hälsade på Tomten och Trollen. Det var super kul för ungarna… inte lika imponerande för mig. Axel var så söt när han träffa tomten. Då säger han : – Jag har väntat så länge på dig.

– Ja men det är långt till jul, svarade tomten.

Tomte land

Därefter åkte vi vidare till Sveg där vi sov över i en stuga på campingen.

stuga-med-sovande-barn

Det var 800 grader i stugan… men det var mysigt ändå. Kl. 06.00 nästa morgon reste vi vidare upp till Ö-vik, där vi tog nästa stopp. Vi stannade för att bada på paradisbadet. Ungarna var små änglar hela bilresan och så glada för att få bada när vi kom fram.

När vi kom in på paradisbadet var barnpoolen inget vatten i. Så vi gick ner i stora bassängen. Det gillade inte Axel som var som en igel på mig. Sen åkte vi forsen… Axel var inte nöjd med det heller… Han ville inte vara på paradis badet. Efter att vi varit där en stund så ser jag att dom har bygget ett litet barnland där inne. Super bra, och Axel blev överlycklig. Men lyckan varade inte länge… Axel och Alva han doppa tårna så hör jag hur en mamma frågar en annan om de är denns unge som har skitit i vattnet… och jag ser hur det flyter runt bajskorvar i vattnet. Då stängdes barnlandet… Fråga personalen hur lång tid det skulle ta att rengöra, 1 timme. Vi gick och åt under tiden, när vi kom tillbaka var vattnet borta och jag fick veta att det skulle ta 2-3 timmar att fylla upp det igen. Då packade vi ihop och åkte vidare. Fast jag krävde tillbaka pengarna, och det fick jag, så det var bra. Axel ville ändå inte vara där och vi behövde komma oss iväg.

Vid middags tid var vi i Vindeln hos Axel och Alvas farmor. Barnen åt, lekte och gick och la sig medans jag och Laila myste med räkor och cider.

Räkmys

Nästa dag åkte vi till stugan i Åmsele, första gången för mig där. Det var super mysigt. In på en skogsväg, bredvid en tjärn. Blev inte där så länge men han med go-fika, kolla runt och Axel fick leka med pappas gamla leksaker. 🙂

Stugan

Från Åmsele och till Hällnäs.

I Hällnäs bodde vi hos min Kusins familj. Där fick vi träffa mina tremeningar som jag inte minns sist jag träffa, men jag var väl runt 7 år. Det var ett riktigt härligt gäng. Och nog var dom släkt med mig, riktigt snygga ena. 😉 Där fanns massa skoj för barnen, dom lekte på ett dagis som var stängt, badade på kärleksudden, åkte fyrhjuling m.m.

Hällnäs

Vi var även förbi min farbror med fru, även där var fyrhjulingen en hit.

På fredag körde jag och lämna barnen hos farmor medans jag åkte till Yttersjö för att hämta upp mamma och hennes väninna, sedan blev det Logdans för hela slanten. Det var Elisas som spelade och dom drog mest äldre och kanske 200 pers, men det gjorde inget det var super kul ändå. Nästa dag skulle det komma ca 700 så jag kunde inte låta bli, jag fick lov att fara lördag kväll också. Nu har jag verkligen hittat tillbaka till dansen igen, så semester vecka 2 drar jag till Malung på dansbandsvecka.

Gräsmyr

Söndag kändes det som att jag hade druckit i en veckas tid, kände mig bakis fast än jag inte druckit en droppe. Jag var så trött. Jag hade hämtat barnen på lördag och kört dom till Yttersjö så mamma var barnvakt. Så söndag var vi i Yttersjö och åkte ut till havet och åt på en fiskresturang och gick på en shabby chic butik. Mycket trevligt.

Måndag klev vi upp kl. 04.00 och reste mot Norge.

På hemresan blev första stoppet i Sveg, där vi skulle sova även denna gång. Det var lite halvtaskigt väder så vi tänkte fara på badhuset efter någon timme på Dollar Store, men det var måndags stängt, så trotts regn åkte vi till en tjärn och badade. Regnet hade slutat innan vi satte ner fötterna i vattnet, sen klarna det upp och fler och fler kom och badade.

Bada

När vi kom till stugan underhöll jag barnen på campingen med såpbubblor, då alla sprang runt och skrattade och jagade bubblor, väldigt lyckat.

När barnen hade krypit i säng blev jag bjuden på ett glas vin med min stuggranne. Inte dumt det, även han var på väg till Malung för att dansa.

Tisdag morgon körde vi sista biten hem till Norge. Kl. 13.00 var vi hemma. SKÖNT att äntligen vara framme… men då var vi utelåst. Ringde Conny som kasta sig i bilen på väg hem för att låsa upp. Han kom inte så långt så hade jag brutit mig in i mitt eget hus… jag klättra in genom fönstret.

Home sweet home.

Jag kan inte fatta att allt har gått så bra på denna resan. Jag har haft en super bra första vecka på semestern. Tack till alla som har förgyllt våran vecka.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Det här inlägget postades i Alva, Axel, Bilder, Familjen, Sverige, Umeå. Bokmärk permalänken.